Thursday 24 May 2012

Pengenalan Pusat Biotek Herba Perlis

 Pusat Biotek Herba Perlis, Technology Park Malaysia di tubuhkan untuk memenuhi keperluan usahawan-usahawan di Malaysia khususnya. Terletak di Bukit Ayer, Mukim Kurong Batang, Kangar,Pusat ini menumpukan bukan sahaja dalam Pemprosesan Herba tetapi pemprosan produk berasaskan buah-buahan dan rempah ratus. Dengan teknologi yang sedia ada di sini dapat membantu usahawan Malaysia untuk mengembangkan kualiti produk bermula daripada buahan kering, jus buahan, pes sehingga ke pembotolan serta kemudahan Spray Drying dan Freeze Drying (lyophilisation)
Pusat ini diuruskan oleh TPM Biotech Sdn.Bhd iaitu anak syarikat Technology Park Malaysia Corporation Sdn.Bhd ,sebuah milik kerajaan di bawah seliaan Kementerian Sains ,Teknologi dan Inovasi (MOSTI).



Selain itu, terdapat juga Pusat Biotek Herba di Raub, Pahang.

3 comments:

  1. assalamualaikum..sy dari pelajar unimap..course bioprocess engineering..sy nak tnya..pusat biotek kat perlis ni..terima x untk pengambilan praktikal?

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum..saya pelajar Universiti Malaysia Sabah..kos Bioteknologi, hendak bertanya mengenai adakah Pusat Herba menyediakan latihan praktikum bagi pelajar-pelajar ijazah?

    ReplyDelete
  3. salam, saya bekas pelajar jurusan biotek pertanian. nak tanya kalu ada jawatan kosong yg berkaitan buat masa sekarang.kalau ada saya nak submit resume.

    ReplyDelete